Glasshouse week! - Reisverslag uit Addlestone, Verenigd Koninkrijk van Marly Dijk - WaarBenJij.nu Glasshouse week! - Reisverslag uit Addlestone, Verenigd Koninkrijk van Marly Dijk - WaarBenJij.nu

Glasshouse week!

Door: Marly van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Marly

28 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Addlestone

Deze week heb ik kennis gemaakt met het Glasshouse team! Heeft niet zo veel te maken met mijn opleiding, maar ik vindt het toch een goede afdeling om mijn horizon in te verbreden. :D

The glassehouse is geopend in 2007. De designer van the glasshouse is een bedrijf uit Nederland! Regelmatig komt het bedrijf uit Nederland naar Wisley om the glasshouse te onderhouden. Dit doen ze als er iets kapot is, of er moet een controle worden uitgevoerd. Naast het bouwwerk op zich, zijn er ook nog de temperatuur regelaars, sproeiers, schaduw panelen, enz. die van het bedrijf uit Nederland komen, dus controles zijn nodig. Alles is met elkaar verbonden en het meeste is automatisch/computergestuurd ingesteld. Ook kan het personeel zelf in zijn eigen gebied bijvoorbeeld de schaduw panelen omlaag laten schuiven. (dit kan omdat in een groot deel van the glasshouse het echt anders té heet wordt, dat planten verschroeien en dat ik ook weer niet de bedoeling).
The glassehouse bestaat uit 4 zones. De 'Moist Temperate Zone', 'Dry Temperate Zone', 'Tropical Zone' en 'Root Zone'. De 'Moist Zone'+'Root Zone' wordt bijgehouden door 1 persoon, de 'Dry Zone' wordt bijgehouden door 1 persoon, de 'Tropical Zone bestaat uit drie delen. De 'begaande grond' wordt bijgehouden door 2 personen en dan het 'terras' gedeelte door 1 persoon. Ook is er een stuk terras gedeelte in de 'Moist Zone'. Dat wordt door dezelfde persoon bij gehouden als in de 'Tropical zone'.

Om mijn week zo effectief mogelijk in te delen heb ik overal een keer gestaan! De dag indeling ziet er voor iedereen hetzelfde uit. Iedere morgen werken ze in de ochtend in the glasshouse zelf, het publiek gedeelte. Dit noemen ze de 'Display area' en ze werken hier in de ochtend omdat ze het publiek zo min mogelijk tot last willen zijn met troep. Alles wordt mooi netjes gemaakt, bladvrij en paden geveegd. Daarna water geven, wat iedere ochtend nodig is. En na tien uur werkt iedereen in zijn eigen 'service house', een kas verdeelt in de zelfde klimaten als in the glasshouse. Hier kweken ze de planten op en wat op dat moment mooi is, planten ze dan in de display area om het voor het publiek zo interessant mogelijk te houden!
Om te beginnen stond ik maandag in de 'Tropical Zone' samen met Greg. Ik heb eerst een mooie rondleiding gekregen door zijn gebied. Met uitleg over de planten en over het klimaat in dit gedeelte. Wat opviel is dat veel planten uit Nederland komen! Nederland heeft hier in the glasshouse veel geleverd en gemaakt blijkt wel.. De planten voor in de borders worden regelmatig vervangen, dus sommige planten blijven gewoon in pot als ze de grond in gaan. Een andere reden is ook als sommige planten afsterven, ze die anders niet meer terug kunnen vinden.
We hadden deze dag twee 'Amorphophallus bulbifer' geplant.. Dit is een plant met een vrij mooie bloem, maar stinkt naar rottend vlees om vliegen aan te trekken. Ik vond de stank wel meevallen, ik rook eigenlijks niks.. Ja wacht maar tot de dag erna.. Dinsdag toen we in de ochtend weer in de 'Tropical Zone' binnen kwamen, stonk die hele hal gruwelijk naar deze plant.. Ging bekant over mn nek, zo stinkt dat ding! Geen leuk plantje om in de huiskamer te zetten dus! hahahXD
Dinsdag heb ik samen met de orchideeën man gewerkt. Hij houdt eerst het terras gedeelte bij in de ochtend. Ik had blad geruimd en daarna mocht ik de planten water geven. Dit doen ze met voeding voor de plant. Met een soort machine, die voeding omhoog pompt en mengt het met het water. Na de middag werken ze dan in hun eigen 'service' kassen. Wisley heeft een van de grootste orchideeën verzamelingen van Europa. Ze hebben 3 verschillende gedeeltes voor voor de orchideeën. Een koele, tussenin en warm gedeelte. Het koele gebied is overdag 12 graden, tussenin 14 graden en warm gedeelte 18 graden. Wat ik geleerd heb van orchideeën is dat ze heel erg verschillen in verzorging en dat er gruwelijk veel soorten zijn! Zo heeft de ene een compost met dun boomschors, hydrokorrels, en mos, terwijl de ander dik boomschors wil met houtskool en mos.. Ik heb ook nog geleerd hoe je de orchidee kan vermeerderen door middel van scheuren! is ook heel anders als bij een 'normale' plant. Heel apart, maar super interessante dag!
En zo beland je in het woestijn gebied. 25% van de grond hier bestaat uit grind. De planten bestaan vooral uit Euphorbia's, Agave's, Sedum soorten en Cactussen (kortom veel stekelige/vetplanten). De Euphorbia soorten zijn meer Zuid-Afrikaanse planten en de Cactussen Zuid-Amerikaans. Hele interessante rondleiding en benauwd om te werken, maar wel leuk! Na de middag zijn we stekjes gaan nemen van verschillende Kalanchoe soorten (vetplanten), en hebben we die bij de afdeling propagation (kwekerij van wisley) in gepot. Heel interessant om dit ook eens mee te maken en te zien hoe het werkt! (ook de stekgrond komt uit Nederland:D)
Na het werken woensdag ben ik mee gegaan met Maggie en Robert en hebben we mooi samen gekookt en gegeten!! Heel erg lekker, zelf gekweekte rode bieten in een salade, met noedels en zeewier, rijst en ei met spinazie! Iets wat ik normaal thuis nooit zou eten, maar dit was echt een super lekker in elkaar geflanst avond eten! Daarna zijn we met zn drieën nog een ronde door de tuin gaan gelopen! Super leuk om het ook eens 's avonds te zien en zonder bezoekers. Het heeft iets magisch zo in de avond zon en de stilte.. Gezellig en leuk om met hun door de tuin te lopen en met elkaar te praten over de planten die we tegen komen. Heel leerzaam!
Verder deze week hebben we nog een dode tree fern (boomvaren) verwijderd in de 'Moist Zone'. Zwaar werk maar leuk om te doen! In de 'Moist Zone' is alles heel dicht begroeit. Alle planten concurreren met elkaar voor plek zodat het een mooie dichtbegroeide jungle lijkt. Er staan veel varens in dit gedeelte, wat een mooi effect geeft. Verder was het gewoon heel veel water geven! Afgelopen vrijdag mocht ik nog mooi de tropische vijver in om wat blad en dode leliebladeren te verwijderen. Super spannend want er blijken hier addertjes in te zitten! Ahfijn, daarna dus veel water geven omdat het vrijdag was. Zo net voor het weekend is het overal goed water geven, zodat de weekendploeg hier niet heel het weekend moeten water geven. Ook heb ik alvast mijn eindbeoordeling in laten vullen. Blijkbaar pas ik hier heel goed thuis in Wisley en willen ze me graag terug zien! Niks als complimenten en positieve reacties, wat toch ook wel weer heel erg goed voelt en voldoening geeft!

Gisteren nog in zon, zuipen, ziekenhuis scene gezeten.. Sjonge jonge, da vrouwke had echt te veel op! Al kotsend op de brancard afgevoerd worden, leek echt net een scene uit dat programma! Maargoed, ik wilde dus gewoon een dagje naar Londen. Wilde nog wat tuinen bezoeken, maar ik had geen geluk.. De ene was volgeboekt (terwijl je deze tuin gratis kon bezoeken). Je moest blijkbaar een kaartje van te voren boeken omdat het een super druk bezochte tuin is.. Jammer.. Dan maar naar de volgende. 20 minuten gelopen vanaf het dichtstbijzijnde metro station om vervolgens te zien dat de tuin op zaterdagen gesloten is.. BALEN!! Dan maar wat in de binnenstad rond gaan hangen, en wat blijkt: het is de Londen Pride! Toch nog onverwacht een grappige middag gehad en wat van de pride mee gekregen (wat niet voor iedereen geldt dus hahah).

Het was weer een super leerzame week met iedere dag iets anders, wat ik normaal nooit zou leren met de opleiding die ik doe.. Heb zeker weten het gevoel dat het een goede zet was om een week mee te draaien op deze afdeling!

En zo zijn we alweer bijna klaar met mijn op een na laatste blog! Ongelooflijk dat ik volgende week alweer bij mijn opa en omaatje op bezoek ben.. Want aankomende week vliegt ook voorbij, weet ik zeker! Het wordt iedere dag rond de 30 graden, dus lekker warm op het fruit veld! Donderdag is mijn laatste stage dag, want heb nog mooi geregeld dat ik naar Hampton Court Palace Flower Show kan! Zeker weten iets om ook nog naar uit te kijken! En dan zaterdag vlieg ik terug naar Nederland, en dan schrijf ik nog een afsluitende blog..
Dit was het weer, enjoy!!
Tot volgende week:D;)

Cheers! ME

  • 28 Juni 2015 - 20:42

    Joan:

    Weer een erg leuke blog Marly, het schrijven gaat je erg goed af. Misschien ook maar wekelijks blijven doen als je terug in Nederland bent?!
    Nog genieten van je laatste week hè. X

  • 28 Juni 2015 - 20:42

    Joan:

    Weer een erg leuke blog Marly, het schrijven gaat je erg goed af. Misschien ook maar wekelijks blijven doen als je terug in Nederland bent?!
    Nog genieten van je laatste week hè. X

  • 28 Juni 2015 - 20:49

    Francien:

    Weer geweldig om te lezen Marly....als je nog maar naar huis wilt a.s. zaterdag...
    Maar ik ben heel blij dat je het zo goed naar je zin hebt daar!! Zie je over één weekje :) :)

  • 30 Juni 2015 - 23:23

    Peter En Ankie Van Lankveld:

    Hoi Marly,

    Leuk om weer te lezen!
    Wel een apart recept met rode bieten en zeewier, dat is nog eens iets anders als wortel stamp!

    Groetjes uit een warm mortel

  • 04 Juli 2015 - 00:19

    Karin En Peter Slegers:

    Heel lieve Marly

    Super leuk geschreven...en interessant zeg
    Je hebt daar echt veel geleerd
    Een hele goede reis terug !
    Hier is het lekker weer
    De koude biertjes wachten op Wish
    Wij kunnen al live meegenieten van de muziek nu

    Dikke knuffel
    Tante Karin en Ome Peter Luuk Twan

  • 04 Juli 2015 - 00:19

    Karin En Peter Slegers:

    Heel lieve Marly

    Super leuk geschreven...en interessant zeg
    Je hebt daar echt veel geleerd
    Een hele goede reis terug !
    Hier is het lekker weer
    De koude biertjes wachten op Wish
    Wij kunnen al live meegenieten van de muziek nu

    Dikke knuffel
    Tante Karin en Ome Peter Luuk Twan

  • 04 Juli 2015 - 00:20

    Karin En Peter Slegers:

    Heel lieve Marly

    Super leuk geschreven...en interessant zeg
    Je hebt daar echt veel geleerd
    Een hele goede reis terug !
    Hier is het lekker weer
    De koude biertjes wachten op Wish
    Wij kunnen al live meegenieten van de muziek nu

    Dikke knuffel
    Tante Karin en Ome Peter Luuk Twan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marly

Ik ben Marly van Dijk, 21 jaar uit en ik kom uit De Mortel. Ik volg de opleiding Tuin, Park en Landschap op De Groene Campus in Helmond. Ik zit nu in het derde leerjaar van niveau 4.

Actief sinds 29 April 2015
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 3576

Voorgaande reizen:

18 Mei 2015 - 03 Juli 2015

Mijn eerste reis, Engeland

Landen bezocht: