Week vol verrassingen! - Reisverslag uit Addlestone, Verenigd Koninkrijk van Marly Dijk - WaarBenJij.nu Week vol verrassingen! - Reisverslag uit Addlestone, Verenigd Koninkrijk van Marly Dijk - WaarBenJij.nu

Week vol verrassingen!

Door: Marly van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Marly

20 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Addlestone

Interessante week achter de rug! Ongelooflijk dat ik nu weer een blog zit te schrijven, alweer een week voorbij!

Deze week was de laatste week met het herbaceous team. De eerste twee dagen met John in the wild garden en de andere drie dagen met Alistair (weet niet of ik het goed spel) in the seven acres. De maandag begonnen we weer met 'labeling'. Planten zoeken die in de wild garden staan en daar de juiste naambordjes bij doen. Hele goede manier om je planten te leren.. Normaal zou ik thuis in Nederland naar mijn telefoon grijpen en dan opzoeken hoe die plant eruit ziet. Nu moet je na gaan denken en met elkaar overleggen welke plant het is. We hadden ook wel een grote plantencyclopedie, voor als niemand van ons precies wist hoe de plant eruit zag. Als ik eerlijk mag zijn, is dat een betere manier dan op je telefoon te kijken.. Maar de wild garden is ook immens groot, hoe vindt je in hemelsnaam van een naam kaartje de juiste plant erbij?? Iedere border in heel Wisley heeft een nummer (dus niet alleen de wild garden maar echt alle border in heel Wisley). Als je goed kijkt, zie je echt in iedere plant border een groen bordje met daarop twee letters en dan cijfers. Voor de wild garden zijn de letters: WW. Daarna had je nummers van 0100 tot ongeveer 0500. Wij hadden een kaart van de wild garden, met de nummers in iedere border. En per border zaten de naam kaartjes bij elkaar. Dus we konden per border bekijken en uitzoeken welk kaartje bij welke plant hoort. Nog moeilijk, maar wel gelukt! Grappig is dat we bijvoorbeeld opzoek waren naar de Asarum europaeum. Deze hebben wij gehad met plantenkennis op school. Ik wist dus hoe hij eruit zag. Maar toen we de plant 'gevonden' hadden, wist ik al dat hem dat niet was. Maargoed, die mensen hebben meer ervaring als mij dus dan zal het wel. Toen ik verder liep in de border, opzoek naar een andere plant, kwam ik volgens mij wel de juiste Asarum tegen. Dus niet helemaal zeker van mezelf, ik toch ff zeggen: Volgens mij is dit de Asarum en niet die. Mmmm ja goeie, ff opzoeken op internet... En ja hoor, wie had er gelijk.. JUIST, IK! Hahaha sorry, maar zoiets voelt goed.. Maargoed, verder heb ik wel ook heel veel gezien wat ik nog niet wist, planten waar ik nog nooit van had gehoord en zoveel tegenkomen dat je nog nooit hebt gezien. En zo zie je hoe je van elkaar kan leren. Door overleggen en nadenken kom je heel ver met elkaar.
Zo wist een trainee mij iets heel interessants te vertellen over de Phlomis (zie foto). De bloemen staan in een soort krans. Het gele waar je tegen aan kijkt, lijkt net op kap die iets verbergt. Wat doen bijen en hommels nou? Die tillen 'de kap' op en zo komen de meeldraden tevoorschijn waar de bij stuifmeel vandaan haalt. Misschien ligt het aan mij, maar ik vindt dat super interessant en kon er wel uren naar kijken hoe hommels hun stuifmeel halen (nee das nie waar, maar het was wel kei interessant en leuk om te weten! Wist ik nog niet..).
Ook hebben we een dag volop onkruid staan wieden. Tja, dat hoort er ook bij! Part of the deal:D Door grappige buurt met collega's was ook deze dag weer geslaagd. Er is een vrouwke bij, die expres heel erg overdreven Engels praat tussendoor tegen collega's. Echt super grappig, moeilijk te omschrijven. Maar met haar erbij gaat de dag altijd snel, door de goeie buurt:D

Op de seven acres is (vanzelf sprekend) veel onderhoud door de oppervlakte. In werkelijkheid is de seven acres geen 7 maar 12 acres. Waarom ze het seven acres noemen mag joost weten, maar het is dus heel groot! In dit deel van de tuin houden ze ook heel erg veel rekening met de plant keuze, zo is mij opgevallen en vertelt. Er staan een hoop Esdoorns in met een prachtige structuur in de stam. Dat is niet het enige, ze hebben ook gekozen voor: bomen/heesters met een mooie rode herfst/winter kleur, heesters die in bloei staan in de winter, heesters met een rode stam kleur (zoals bijvoorbeeld de Cornus alba 'Sibirica'), coniferen in allerlei skonne kleuren en ga zo maar door! Wisley is dus ook interessant in de winter, vooral in dit deel! Werkzaamheden in dit deel van de tuin was vooral onkruid wieden (kwam als geen verrassing, maar dat is de tijd van het jaar). Er waren veel vrijwilligers deze dagen om te komen helpen op de seven acres. Dus we waren met veel mensen! En om zo effectief mogelijk te werken (en niet met 10 personen in een border onkruid plukken) heb ik voorgesteld om ook wat kanten te knippen. Nou goed idee, en dat heb ik dus ook vooral gedaan! Leuk om te doen, en ergonomisch ook beter voor mijn rugje (die moet nog wel langer mee als vandaag). Nu ik VCA heb moeten doen op school, moet ik er in de praktijk natuurlijk ook uitvoeren hahaha!
Verder heb ik voor mezelf tussendoor wat rondgelopen over de seven acres en wat aan mijn plantenkennis gedaan. Planten kijken, voelen, proeven zegt onze leraar altijd. Dit was wel een goede manier voor mij om ook nog wat nieuwe planten te leren (zonder het proeven dan).
En toen was het vrijdag en waren de werkzaamheden voor mij in de morgen vooral water geven. Het was zo droog deze week dat nieuwe beplanting graag wat water wilde hebben. In de middag nog wat kanten geknipt (dit is 'edging' in het engels en typ dit woord maar is in op google. Betekend ook iets heeeeel anders! Die gekke engelse toch.. hahah) en daffodil bladeren verwijderd. Ook een gezellig karweitje. Een super interessante week gehad dus op stage, vol verassingen en veel leuke nieuwe details geleerd.

Tot zover mijn werkweek, nu nog iets over donderdag. De teamleider van the formal team, waar ik de eerste drie weken bij gewerkt heb, neemt afscheid van Wisley en gaat iets anders studeren! Daarvoor had hij iedereen uitgenodigd voor een drankje bij een plaatselijke kroeg aan de rivier en daarna een bbq in het studenten village. Het was zo gezellig en good fun at het cafe! Leuk om de mensen uit dat team weer te spreken, en weer nieuwe mensen te 'ontmoeten' die ik nog niet kende (er werken ongeveer 70 mensen buiten en 60 mensen binnen). Na drie lekkere pintekes, ging het feestje verder in the wisley village. Lekker bbq'en aan de rivier, met een kampvuurtje en gezellige mensen. Wat wil je nog meer! Mooie tijd en mooie herinneringen..
Dus vandaag weer mijn weekend bezigheden, wasje doen enzovoort. Dadelijk ga ik nog een kasteel bezoeken in Windsor met mijn grote vriend Bozo. En morgen misschien naar Kew Gardens!! (Ook al gratis kaartje geregeld om daar naartoe te gaan.. Ben en blijf een Nederlander hé hahah)

Volgende week zal ik beginnen in het glasshouse team! Maar is wat tropische plantenkennis opdoen hahah!
Dit was het weer voor deze week, nog maar twee weken hierna! Tijd vliegt echt voorbij..
Oooohja, en op de parkeerplaats donderdag, stond ook nog een skonne bus! Helaaaaas heb ik ze niet gezien, maar wel gaaf:D (zie foto)

Groetjesssssss

  • 21 Juni 2015 - 06:38

    Francien Van Stiphout:

    Weer een skon stukske meid...en ik snap helemaal dat je het super naar je zin hebt daar,
    prachtige plek en leuke mensen. Wij vonden het ook supermooi in Wisley...!!! En in London city ook..!!

  • 22 Juni 2015 - 21:03

    Peter En Ankie:

    Je hebt weer veel geleerd deze week, de laatste loodjes!

    Groetjes Ankie en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marly

Ik ben Marly van Dijk, 21 jaar uit en ik kom uit De Mortel. Ik volg de opleiding Tuin, Park en Landschap op De Groene Campus in Helmond. Ik zit nu in het derde leerjaar van niveau 4.

Actief sinds 29 April 2015
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 3571

Voorgaande reizen:

18 Mei 2015 - 03 Juli 2015

Mijn eerste reis, Engeland

Landen bezocht: